JAK ZOSTAĆ IDEALNYM SPRZEDAWCĄ

„Ludzie sukcesu zawsze szukają możliwości niesienia pomocy innym.
Nieudacznicy pytają: A co mi za to dasz?”

~Brian Tracy~

Czy wiedzieliście o tym, że każdy z nas jest sprzedawcą? Wyobraźcie sobie sytuacje, kiedy ostatnio ktoś od Was coś kupił. Przykładów może być wiele: możemy pracować w sklepie, prezentować coś przed grupą, wystawiać niepotrzebne rzeczy na aukcjach internetowych, próbować zainteresować pracodawce podczas rozmowy kwalifikacyjnej, pisać egzamin, pracować w usługach, przekonywać znajomego do wyjścia na miasto.
Podsumowując sprzedać możemy produkty materialne(telefon) lub niematerialne(wiedza, umiejętności)

Skoro sprzedaż jest obecna w tak wielu aspektach naszego życia, to dlaczego tak mało osób uczy się tej sztuki? Dla zainteresowanych tematem poniżej zamieszczam wskazówki, które pomogą nam stać się idealnym sprzedawcą, a tym samym zwiększyć nasze zyski.

1.Pasja do tego co robimy– o wiele łatwiej kogoś przekonać, jeśli widzi on nasze zainteresowanie tematem. Nasza radość bardzo łatwo przenosi się na inne osoby. Jeżeli sprzedawca w sklepie od niechcenia sprawdza nam informacje o produkcie to jest już prawie pewne, że tam nie wrócimy.
2. Miłość od pierwszego spojrzenia– pierwsze wrażenie powstaje w kilka sekund, warto wykorzystać każdą z nich. Opiera się ona głównie na tym, że odbiorca ocenia czy jesteśmy sympatyczni i kompetentni. Jeśli już na początku nie pokażemy się w najlepszym świetle, później bardzo trudno odzyskać zaufanie klienta.
3. Kumpel czy profesjonalista? – musimy wypośrodkować te role, ponieważ oczekuje się od nas dobrej relacji ale także profesjonalnych usług.
4. Wygląd– ubierz się odpowiednio do sytuacji i swojej branży, zadbaj o szczegóły. To jak wyglądamy tworzy tzw. efekt halo, czyli nasza zewnętrzna atrakcyjność będzie utożsamiana z byciem inteligentnym, miłym, doświadczonym.
5.Postawa– wyprostuj się(zgarbione osoby postrzegane są jako niepewne), używaj nieprzesadzonej gestykulacji, żeby zdynamizować, zobrazować swoje wypowiedzi.
6. Utrzymuj kontakt wzrokowy-skup się maksymalnie na osobie z którą rozmawiasz i pokaż, że jest dla Ciebie teraz bardzo ważna; każdy lubi być zauważony
7.Znajdź wspólne cechy– jeśli klient spóźni się na spotkanie, ponieważ odwoził dzieci do szkoły i stał w korku spowodowanym przez wypadek drogowy, a ty doskonale znasz tą sytuacje- pokaż mu, że rozumiesz. O wiele chętnie rozmawiamy i przebywamy z osobami z którymi mamy wspólne zainteresowania lub problemy. Klient poczuje się zrozumiany jeśli usłyszy: „Nie ma problemu, ja ostatnio spóźniłam się 30 min przez korki” niż „Znowu Pan się spóźnił, nie może pan wychodzić wcześniej z domu?”
8.Daj się zapamiętać-codziennie jesteśmy bombardowani przez miliony informacji, jeśli chcemy by nasza oferta dotarła do odbiorcy musimy się jakoś wyróżnić. Możemy wspomnieć jakąś ciekawostkę branżową podczas rozmowy, pokazać nietypowy element ubioru, przedstawić w kreatywny sposób to co chcemy sprzedać, wyróżnić to czym różnimy się od konkurencji.
9.Radzenie sobie z krytyką- jeśli klient zarzuca nam, że chcemy go naciągnąć, zamiast zaprzeczać spróbujmy potwierdzić to w zabawny sposób, aby wiedział, że nic nie ukrywamy np. „Tak, chce Pana przekonać, że jestem idealną osobą na to stanowisko, a w dodatku powiem Panu, że będę waszym najlepszym pracownikiem!”
10. Jasne informacje-jeśli umawiasz się z kimś, że do niego zadzwonisz lub się z nim spotkasz przekaż informacje odpowiadające na następujące pytania: gdzie? kiedy? po co ? na ile? Przedstawiasz w ten sposób siebie jako zorganizowaną osobę, a odbiorca wie czego ma się spodziewać. np. „Zadzwonię jutro do Pani o godzinie 16, na około 5 minut, by powiedzieć jak Pani syn pracuje na lekcji oraz co jeszcze możemy zrobić, żeby poprawić sytuację”
11.Dedykuj ofertę do konkretnych osób- każdy produkt ma swoją grupę docelową, jeżeli sprzedajemy ziemniaki to głównie naszymi odbiorcami są dorośli, którzy kupują zakupy spożywcze; jeżeli oferujemy swoje usługi jako programista to do osób zainteresowanym na pewno nie będą należeć przedszkolaki, ale za to gdybyśmy sprzedawali słodycze w pobliskim sklepie-to dzieciaki z pewnością byłyby naszymi głównymi klientami. Zastanówmy się kto będzie naszym głównym klientem, czego może potrzebować od nas i dajmy mu to o czym marzy!
12.Uśmiechaj się-postarajmy się dać innym radość. Ludzie bardzo potrzebują uśmiechu i życzliwości, niech stanie się to dodatkiem który możemy zaoferować każdemu. To także jeden ze sposobów darmowej reklamy.
13.Dbaj o stałych klientów-jeśli zbudujemy relację z klientami, będą oni regularnie korzystać z naszych produktów/usług. Skupmy się na polepszaniu więzi z dotychczasowym odbiorcą, a dopiero potem na szukaniu nowych klientów. (Nakłady na zdobycie nowego klienta są średnio 4 razy wyższe niż nakłady ponoszone na utrzymanie obecnych klientów)
14.Empatia– spróbuj sobie wyobrazić, jak czuje się osoba z twojej grupy docelowej, co mu się podoba, jakie ma problemy, w jakim środowisku żyje, czego potrzebuje do szczęścia. Klient jest najlepszym źródłem informacji o nim samym, a wejście w jego sytuacje pomoże nam ulepszyć sprzedaż.
15.Przedstawienie siebie- przygotuj krótką 30 sekundową prezentację o sobie i swoich usługach, wzbudzi to zainteresowanie oraz zaufanie. Warto uwzględnić: przedstawienie siebie(produktu), opis tego czym się zajmujesz(bardzo ogólnie), przedstawić problemy jakie rozwiązujesz, podać korzyści dla klienta, przedstawić propozycję która wyróżnia Ciebie od konkurencji, zapytać czy ktoś jest zainteresowany i podać kontakt do siebie.
16.Stosuj promocje-obniż ceną, ogranicz dostępność produktu, ogranicz czas promocji, dodaj gratis

A.