„Posiej czyn, a zbierzesz nawyk.
Posiej nawyk, a zbierzesz charakter.
Posiej charakter, a plonem będzie przeznaczenie”
~ Napoelon Hill ~
Każdy z nas posiada nawyki. Niektóre z nich pochodzą z domu rodzinnego, inne ze szkoły, a niektóre musieliśmy wypracować sami. Siła nawyku jest jedną z najpotężniejszych i jednocześnie najgroźniejszych narzędzi kształtowania charakteru i życia. To ona decyduje o tym kim jesteśmy. Najciekawsze jest to, że nie ma dwóch osób, które posiadałyby dokładnie takie same przyzwyczajenia! Jednak da się wyróżnić parę czynności, które łączą ludzi sukcesu i zwiększają ich efektywność.
- Wstań wcześnie rano – pobudka z samego rana umożliwia załatwienie wielu spraw jeszcze przed wyjściem na uczelnię lub do pracy. Dzięki temu, że szybciej rozpoczniesz dzień będziesz miał więcej czasu na wykonanie zaplanowanych czynności.
- „Zjedz tę żabę” – jest to klucz do zwiększenia efektywności. Rozpocznij dzień od wykonania najcięższego i najbardziej wymagającego zadania. Gdy je skończysz to poczujesz się wolny, a każde inne zadanie zaplanowane na dziś będzie dla Ciebie „bułką z masłem”.
- Koncentruj się na zadaniu – skup się na jednej rzeczy i doprowadź ją do końca. Poważnym i częstym błędem jest rozpraszanie się wieloma rzeczami naraz, co w rezultacie zmniejsza naszą efektywność. Dobrym pomysłem na zwiększenie koncentracji jest wyłączenie poczty, facebooka, czy telefonu do momentu kiedy nie wykonamy zadania do końca.
- Inspiruj się i rozwijaj – ponieważ człowiek uczy się przez całe życie. Czytaj książki, słuchaj podcastów, spotykaj nowych ludzi, chodź na spotkania, angażuj się w koła naukowe i organizacje oraz bądź otwarty na zdobywanie nowej wiedzy.
- Podążaj za swoimi marzeniami – realizuj swoje marzenia, a nie marzenia innych osób. Słuchaj swojej intuicji, a nie podążaj za grupą. Idź własną drogą, a nie wytyczonym szlakiem.
- Dobrze zorganizuj dzień – zaplanuj sobie kolejny dzień spisując rzeczy, które musisz wykonać (pamiętaj by to najcięższe znalazło się na początku). Nie zapomnij również o odpoczynku.
- Pomagaj innym osiągać cele- tak naprawdę przekonanie, że pomagamy innym ludziom jest dla nas największą motywacją do działania. Ważne jest, aby pomaganie szło w parze z realizacją marzeń.
- Zapisuj swoje przemyślenia- nie pozwól, aby Twoje pomysły uciekły w niepamięć. Noś zawsze przy sobie notes i spisuj nawet najbardziej szalone pomysły.
- Wyciągaj wnioski- czy to jest porażka, czy sukces to wnioski zawsze się pojawią. Ważne by pobierać z nich jakąś naukę i nie powielać błędów. Dobrym przykładem będzie tutaj Thomas Edison, który mówi: „Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań.”
- Nie rozpoczynaj dnia od otwierania poczty- po co stresować się od samego rana? Po drugie może to zaburzyć Twój plan dnia. Lepiej wyznaczyć sobie, że 2 razy dziennie zajrzymy do poczty i odpowiemy na maile koncentrując się tylko na tym.