25 TRIKÓW, CZYLI SZTUKA DOBREJ PREZENTACJI

„Wszyscy wielcy mówcy byli najpierw złymi mówcami. „
~Ralph Waldo Emerson~

W dzisiejszym świecie temat sprzedaży jest nam bardzo bliski: dostrzegamy jasne manipulacje reklamowe, zachęcamy innych do kupienia naszych produktów lub usług. Idąc na rozmowę kwalifikacyjną staramy się wypaść jak najlepiej a tym samym sprzedajemy siebie. Jeśli chcemy by ktoś chciał kupić coś od nas musimy go ZAINTERESOWAĆ!  W tym wpisie podzielę się znanymi mi metodami, które dotyczą prezentacji danego tematu i nie tylko.

1.Masz 8 sekund by wzbudzić uwagę odbiorcy – jeśli początek będzie ciekawy, to odbiorca uzna już na starcie naszą prezentacje za interesującą i jego uwaga zostanie z nami dłużej.
Dobrze znamy nudne wykłady, ale czy zwróciliśmy uwagę na to, że przestaliśmy uważać już na samym początku. Bardzo trudno jest odzyskać zaangażowanie klientów na nowo.  Wykorzystując tą wiedzę zrobiłam prezentację o lokatach bankowych, bardzo zależało mi na skupieniu mojej grupy dlatego wymyśliłam dobry start: na pierwszym slajdzie na czarnym tle był wielki znak zapytania, co od początku budziło ciekawość, tematem mojej prezentacji była zagadka, ale nie byle jaka, był nią rebus którego rozwiązanie było łatwe, ale otworzyło szeroko oczy każdego na sali.

2. Czy widzieliście…. ? Wyobraź sobie, że…   Ja  znam rozwiązanie Twojego problemu– dzięki temu pokazujemy, że problem, który poruszamy jest obecny wśród nas każdego dnia, pozwalamy sobie wyobrazić rozwiązanie oraz oferujemy rozwiązanie. Czy widziałeś kiedyś duże kolejki w sklepie? Wyobraź sobie, że możesz uniknąć tego problemu. Ja mam rozwiązanie Twojego problemu- nowy sklep internetowy.

3.Obrazuj, wizualizuj – jeśli masz prezentacje o wekslach – przynieś weksel, jeśli sprzedajesz krzesła przynieś ze sobą krzesło, jeśli pokażesz ludziom o czym mówisz łatwiej będzie im zrozumieć, a dodatkowo wprowadzisz dynamikę do prezentacji.

4. Daj coś rzadkiego– jeśli jesteś na rozmowie kwalifikacyjnej opowiedz o sobie coś wyjątkowego- DAJ SIĘ ZAPAMIĘTAĆ! Możesz także znaleźć coś wspólnego z firmą lub pracodawcą np. wspólne zainteresowania. Pisz CV, które jest dedykowane do oferty. A w prezentacji pokaż coś nowego.

5.Ćwicz prezentacje na spacerze lub przed kimś –mówiąc przed lustrem widzimy tylko siebie, jeśli potem znajdziemy się przed dużą grupą zje nas stres. Warto zaprosić kogoś bliskiego na naszą „próbę generalną”, by oswoić się z ludźmi, starajmy się także podczas prób poruszać np. idąc na spacer. Później  będziemy robić to automatycznie.

6.Stwórz swój rytuał – doda Ci to pewności siebie. Moim rytuałem jest wieczorna wizualizacja mojej udane prezentacji, wyobrażam sobie, że wszystko będzie perfekcyjne w każdym szczególe, daje mi to niesamowitą energię następnego dnia oraz o wiele mniej nerwów.

7.Przedstaw plan- jeśli ludzie wiedzą o czym będzie prezentacja i co dokładnie zawiera, nie będą cały czas zastanawiać się ile jeszcze czasu zostało do końca.

8. Zdobywaj zaufanie dzięki efektywnemu wykorzystaniu czasu -trzymanie się ram czasowych. Dziś każdy bardzo ceni swój czas. Poinformuj na początku ile zajmiesz czasu odbiorcy, a będzie mu łatwiej się skupić. Chyba każdy kojarzy telefony typu” Mogę zająć chwilkę?”. Odrzucamy je od razu, bo wydaje nam się, że tak na prawdę potrwa to bardzo długo. A gdyby pytanie brzmiało – Mogę zająć Ci 40 sekund? Może wtedy więcej osób zainteresowałoby się ofertą.

9.Miej kontakt z odbiorcą– zadawaj pytania, zagadki, rebusy, wymyśl grę. Ostatnio zamiast tępo pytać – Jak myślicie co to jest lokata? ( wtedy rękę podnosi max jedna osoba), wymyśliłam grę w skojarzenia. Każdy musiał podać  jedno słowo, które mu się kojarzy z lokatą, niby proste, ale udało się z tego utworzyć definicję, a każdy się zaangażował.

10. Obdarz swoją uwagą– nawiąż kontakt wzrokowy (uśmiechaj się), zrozum potrzeby grupy i pamiętaj, że to ty jesteś tam dla nich.

11.Maksymalizuj przydatność informacji- wiadomo,  że rozluźniające przerywniki są ważne, ale nie można zapomnieć o najważniejszym, czyli treści!

12.Ubiór o jeden poziom wyżej niż odbiorcy- niestety nigdy nikt nas tego nie uczył, a my często nie przywiązujemy do tego wagi. Nasz wygląd to nasza wizytówka – prezentując w pogniecionej koszulce i brudnych spodniach, automatycznie stajemy na przegranej pozycji.

13. Optymalna gestykulacja (nieprzesadzona)- mówienie powoli, wyraźnie i zrozumiale, aby wszyscy rozumieli.

14. Prowokująco-śmieszne teksty, np. „I tak nie zapamiętacie tego…”, ma wrócić uwagę na coś ważnego.


15. Mówienie do jednostek w trakcie wystąpienia– pytając ogółu – Co myślicie o wprowadzeniu Euro do Polski? Nasze pytanie rozprasza się między grupą i nie dociera do nikogo, a gdyby zapytać – Kasia co myślisz o wprowadzeniu Euro do Polski?- to Kasia już wie, że nie ma wyjścia i musi nam odpowiedzieć.


16. Przywitanie wszystkich zgromadzonych, a na końcu podziękowanie za uwagę– jest to forma zaproszenia wszystkich, podziękowania za przybycie i docenienia zebranych.


17. Element rozrywki – może być to jakaś piosenka, zaproszony gość, quiz z nagrodami. Podczas mojej prezentacji na psychologię ekonomiczną, która miała miejsce około 6 grudnia, przebraliśmy kolegą za Mikołaja, który nagle podczas prezentacji wszedł do auli dzwoniąc dzwonkiem a potem rozdawał cukierki aktywnym osobą.


18. Podstawione osoby do klaskania– jeśli jest na sali 250 osób warto podstawić 10 osób, które będą klaskać po prostu głośniej i w odpowiednich momentach, praca niewielka bo wystarczy poprosić kilku znajomych, a efekt murowany bo ludzie widząc, że obok nich ktoś klaszcze robią to samo. Warto, aby te osoby były w różnych miejscach na sali.


19. Od ogółu do szczegółu– najpierw tłumaczmy pojęcia, aby każdy zrozumiał o co chodzi, a potem dopiero przykłady i mniej ważne informacje.


20. Użycie cytatów- moment drobnej refleksji i zastanowienia nad tematem.


21. Czas na pytania od widzów – zaznacz, że na wszystkie pytania odpowiesz na końcu w przeznaczonym na to czasie, wtedy nikt nie będzie nam przerywał.


22. Dynamizowanie prezentacji poruszaniem się po sali- należy unikać stania w miejscu.


23. Test na sprawdzenie zapamiętanych informacji- jeśli na początku zaznaczysz, że pod koniec przeprowadzisz test z atrakcyjnymi nagrodami, to więcej osób się skupi i spróbuje zapamiętać informacje, które przekazujesz.


23. Udostępnienie materiałów- przesłanie prezentacji na facebooka, drobna notatka dla każdego, aby każdy mógł po jakimś czasie wrócić do tego o czym mówiliśmy.


24. Zaproszenie gościa specjalnego- może to być ktoś sławny, najlepiej, żeby grupa go nie znała osobiście, co wyróżni twoją prezentacje.


25. Slajd to tylko tło– pamiętaj, żeby nie rozbić slajdów na których jest dużo tekstu, po pierwsze nikt tego nie czyta, a po drugie jeśli będziesz mówił dokładnie to co na slajdzie to wszyscy pomyślą, że przeczytałeś prezentację, zamiast powiedzieć coś o tym.

A.