Jak gadać, żeby się dogadać?

„Dobra rozmowa jest tak stymulująca jak czarna kawa i tak samo trudno po niej zasnąć”

~Anne Morrow Lindbergh ~

Ale jak sprawić by nasza rozmowa rzeczywiście była czarną kawą, a nie rozwodnionym napojem, który po pierwsze jest niesmaczny, a po drugie brzydko wygląda? Jak przekazać informację, by nasze komunikaty były odbierane w prawidłowy sposób?


Zadanie

Spójrz proszę na poniższy rysunek i postać, która tam widnieje.

Spróbuj opisać jej nastój, osobowość, miejsce pracy, czy jest bardziej osobą otwartą/zamkniętą, czy jest towarzyska, co lubi robić w wolnym czasie itp.

jp2
Źródło:  archiwum.parafiambnp.com

Pewno wiele odpowiedzi będzie się różniło od siebie – i wcale to nie jest dziwne. Podświadomie oceniamy ludzi nie tylko na podstawie tego co mówią, ale również zwracamy uwagę na ich postawę oraz ubiór.

Chciałabym Was tylko doinformować, że postacią na powyższym zdjęciu jest Karol Wojtyła. Porównajcie teraz swoje odpowiedzi i zobaczcie czy dobrze oceniliście jego osobowość, miejsce pracy…

Zadanie miało pokazać, że czasem komunikaty mogą zostać różnie odebrane. Zapewne mało kto z Was ocenił tę osobę jako papieża. Nie zawsze to co nam się wydaje jest prawdą, dlatego w dobrej komunikacji nie ma miejsca na „gdybanie”, ponieważ nigdy nie wiemy jak informacja zostanie zrozumiana przez naszego rozmówcę. Badania dowodzą, że komunikujemy się nie tylko przy pomocy słów (ok. 7%), ale też poprzez ton głosu (ok. 38%) i mowę ciała (ok.55%), czyli przez mimikę, kontakt wzrokowy, postawę, gestykulację, wygląd, ubiór. Musimy więc skupiać się na kilku aspektach.

  1. Słuchaj – i to aktywnie! Wykaż zainteresowanie wypowiedzią, spróbuj wczuć się w drugą osobę, poznać jej pragnienia i oczekiwania.Wykaż się empatią.

Przykład:

A: Jutro idę do lekarza, bardzo obawiam się tej wizyty.

B: Rozumiem, że bardzo przeżywasz tę wizytę. Nie martw się, będziesz w dobrych rękach.

2. Unikaj przerywania, poprawiania i dopowiadania – rozmówca może się poczuć nieszanowany.

3. „Wizualizuj” wypowiedź – aby twój komunikat został lepiej odebrany możesz posłużyć się porównaniami i zmusić rozmówcę do wytworzenia pewnego obrazu. Jak to zrobić? Wystarczy zacząć wypowiedź od słów „Wyobraź sobie…”, „widzę że ci na tym zależy”, które pobudzają myśli obrazami. „Chętnie posłucham co masz do powiedzenia” oraz „oblał mnie zimny pot” na pewno zaktywizują odbiorcę.

4. Mowa ciała – zwróć uwagę na swój wygląd, czy jest on schludny i odpowiedni do charakteru rozmowy? Czy jesteś wyprostowany i radosny?

5. Utrzymuj kontakt wzrokowy – aby nawiązać lepszą relację z rozmówcą nie możemy patrzeć w sufit. Nie oznacza to jednak, że nie odrywamy wzroku od odbiorcy. Wszystko ma swój umiar i należy rozbić to z wyczuciem.

6. Kontroluj ruchy rąk – nie powinieneś nimi zbyt mocno wymachiwać, ale również niewskazane jest stać na baczność. Ruchy rąk powinny mieć miejsce maksymalnie na poziomie od  szyi i pępka.

7. Upewnij się, że dobrze rozumiesz – dobrym nawykiem jest podsumowanie rozmowy i zapytanie czy dobrze zrozumieliśmy komunikat. Można zrobić to za pomocą słów ” Czy dobrze zrozumiałam, że…” . Ta parafraza szczególnie ważna jest przy kontaktach biznesowych, gdzie łatwo o błędy w komunikacji. ( Jednak trzeba uważać, bo Bliski Wschód może odebrać taki zabieg bardzo negatywnie!)

8. Nie używaj telefonu – wykażesz się wtedy brakiem szacunku.