Sekrety efektywności

„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym”
~
R.Alec Mackenzie ~

Wyobraź sobie, że zamiast robić projekt 5 godzin robisz go w 3 godziny a efekt końcowy jest taki sam.
Wyobraź sobie, że przy takim całym wykorzystaniu czasu Twoje rezultaty są dwa razy większe.
Wyobraź sobie, że zaczynasz pracować mądrzej, szybciej i lepiej.

Zawsze moim marzeniem było uporać się w najkrótszym czasie z tym co muszę zrobić, ale wcale nie sprawia mi to radości. Chciałam także dać z siebie wszystko i wykonać wszystkie zadania najlepiej jak potrafię. I bądź tu mądry! Z jednej strony chce się przyłożyć, a z drugiej wykorzystać jak najmniej czasu. Z pomocą przyszło mi kilka argumentów, które przekonały mnie, że jest to możliwe.

Zapisz co będziesz robić i ile czasu to zajmie

Spisanie zadań oczywiście wymaga trochę czasu, ale pomaga określić nam dokładny kierunek i harmonogram naszej pracy. Nie musimy zastanawiać się jaka jest kolejna rzecz do wykonania, wystarczy spojrzeć na kartkę. Określenie czasu jest równie ważne, ponieważ mobilizuje nas to do skończenia w wyznaczonej godzinie. Kiedy pisałyśmy jeden z pierwszych wpisów na naszego bloga nie uwzględniłyśmy tych czynników i szczerze mówiąc zajęło nam to strasznie dużo czasu. Zauważyłyśmy, że jeśli spiszemy co dokładnie musimy ustalić lub napisać i wyznaczymy sobie dokładną godzinę o której kończymy to zawsze udaje nam się wykonać dokładnie wszystko bez zbędnego przeciągania.

Motywacja

Mając do zrobienia coś fajnego nie potrzebujemy motywacji, sama radość przyciąga nas do tej czynności. Kiedy nie widzimy sensu w danej rzeczy o wiele trudniej jest nam ją wykonać. Warto zapytać siebie: Dlaczego chce to zrobić? Jeżeli musimy skończyć projekt, który ciągnie się już długo, odpowiedzią może być: Chce to zrobić, żeby mieć już z tym spokój. Chce to zrobić, ponieważ jest to konieczne do zaliczenia tego semestru na studiach. Chce to zrobić, ponieważ potrzebuję więcej wolnego czasu. Jasne określenie po co coś robimy pomaga nam zacząć pracę i doprowadzić ją do końca.

Skoncentruj się 

Robiąc jedno zadanie skupmy się tylko na nim! Każde możliwe rozpraszanie powoduje odwrócenie naszej uwagi, pogorszenie naszego skupienia oraz stratę czasu, który będziemy musieli poświęcić na to, żeby na nowo zająć się zadaniem. Każdy z nas kojarzy pracę w grupie, gdzie wszyscy spotykają się razem, na początku gadają o wszystkim, potem ktoś stwierdza, że trzeba zacząć pracą. W efekcie wszyscy tracą 3 godziny, a wykonana praca jest tak mała, że każdy z osobna byłby w stanie zrobić dokładnie tyle samo w 20 minut.

Praca w grupie

Praca w zespole także może być efektywna. Pod warunkiem, że jest on dobrze dobrany, ma te same cele a przede wszystkim każdy może powiedzieć na głos co myśli. Podczas burzy mózgów można wpaść na wiele pomysłów, patrząc z różnych stron na jedną sytuacje. Najważniejsze, aby osoby w grupie czuły się dobrze i nie bały się zgłaszać swoich sugestii. O sukcesie zespołu nie decydują w takim stopniu indywidualne talenty jego członków, jak sposób zarządzania wspólnym potencjałem.

Podejmowanie decyzji

Co pewien czas pojawiają się w naszym życiu sytuacje, które burzą wcześniej ułożone plany.  Może to być to telefon od przyjaciela, który chce się z nami dziś spotkać lub propozycja pracy i podpisanie umowy na dłuższy czas. Pomocne tutaj może być myślenie probabilistyczne, polegające na tym, że wyobrażamy sobie kilka wariantów przyszłości i zastanawiamy się, który z nich jest najbardziej prawdopodobny. Wyobrażają sobie różne scenariusze jesteśmy w stanie uniknąć niektórych negatywnych sytuacji.

Pomysłowość

Kreatywność to często połączenie starych rozwiązań z nowymi sytuacjach. Analizując nasze wcześniejsze doświadczenia możemy dostrzec podobieństwo rozwiązania dwóch różnych problemów. Strach nie jest ograniczeniem, a czasem może pchnąć nas tu kreatywności, zmobilizować oraz znaleźć odpowiedz na pytania. Warto także prosić innych o opinie, ludzie patrząc na daną rzecz z innej strony niekiedy potrafią dostrzec więcej.

Przyswajanie informacji

Każdego dnia jesteśmy bombardowani milionami nowych wiadomości. Bierna nauka nigdy nie przynosi efektu. Jeśli chcemy, żeby konkretna wiedza została w naszej głowie to zacznijmy wykorzystywać ją w praktyce: dopisujmy nasze przemyślenia, sprawdźmy jak coś działa, opowiedzmy znajomemu o nowych odkryciach, napiszmy o tym wpis.

A.