Firma w social mediach

Kiedyś przekonywanie ludzi do kupowania polegało na czymś zupełnie innym niż teraz. Żyjemy w czasach, kiedy wszystkiego jest dużo. Firmy toczą walkę o konsumentów. A w tej grze są dozwolone niemal wszystkie chwyty.
Badania wykazują, że ludzie najbardziej ufają znajomym, opiniom internautów oraz social mediom. Dopiero później mediom wcześniejszego wieku, czyli gazetom, radiu i telewizji.  Oznacza to, że pojawiają się nowe możliwości a firmy stają się bliższe konsumentom.  Najważniejsza jest tutaj komunikacja, trzeba być w tym mediach społecznościowych, w których są nasi odbiorcy.

 

Koncepcja:

Nawet jak dana marka uważa, że nie istnieje w social mediach, bo nie ma swojego profilu – to jest to nieprawda. Każda marka istnieje, bo krążą o niej opinie w internecie 

  • Social media mają być elementem strategii marketingowej naszej firmy. To dzięki nim możemy być blisko ludzi, przypominać im o naszych nowych ofertach, być z nimi w stałym kontakcie. Ale jest to dodatek do naszej głównej działalności.
  • Jak często będziemy publikować? Pamiętajmy, że to też wymaga czasu. Zastanówmy się ile możemy go poświęci lub zatrudnijmy kogoś. Jeżeli chcemy dodawać codziennie nowe posty i odpowiadać na komentarze to na pewno sprawi, że będziemy postrzegani jako firma bardzo aktywna. Musimy, jednak zwrócić uwagę, na to by na naszym portalu nie było za dużo zbędnych informacji. Dostosujmy częstotliwość publikacji do: naszego czasu, zasobów nowych treści  oraz typu odbiorców.
  • Gdzie będziemy publikować? Wybierzmy te media społecznościowe w których umiemy się dobrze poruszać. Na początku wybierzmy jedno, dwa portale. Otwierając jednocześnie kilkanaście mediów zrobimy wielkie zamieszanie i nie przyłożymy się do żadnego z nich porządnie.
  • W jakich dniach i godzinach? Jedni rozpoczynają dzień od Facebooka, a inni kończą swój dzień z nim. Idealny czas dotarcia do każdego odbiorcy jest różny, ale istnieją dni i godziny kiedy dotrzemy do największej liczby osób. Wybadajmy jacy są nasi odbiorcy, popróbujmy kilka wersji i wybierzmy najlepszą.
  • Do kogo chcemy trafić? Już na początku tworzenia firmy musimy się poważnie zastanowić, kto jest naszym klientem i do kogo będziemy kierować nasze komunikaty.
  • Jaki jest Twój cel? Dlaczego chcemy zaistnieć jako nasza firma w mediach społecznościowych? Co będziemy tam robić, by zachęcić odbiorców do kupowania u nas?

Analiza rynku:

  • Kto jest naszą konkurencją? Musimy mieć pewien punkt odniesienia. Wiedzieć kto jest od nas lepszy, kto lub co jest dla nas zagrożeniem.
  • Monitorowanie naszego rynku i obserwowanie statystyk pozwoli lepiej dopasować nasze treści i produkty do potencjalnych odbiorców. Na szczęście mamy do dyspozycji wiele narzędzi, które nam to ułatwią.
  • Narzędzie google trends – służy do obrazowania zainteresowania w internecie tematyką, którą się zajmujemy. Pokazuje kiedy występuje wzrost a kiedy spadek.
  •  Narzędzie brand24 – dzięki niemu poznamy opinie krążące w internecie na temat naszej strony.
  • Narzędzie Sentione – monitorowanie wizerunku marki w internecie + bardzo dokładne analizy i statystyki (14 dni za darmo).
  • Narzędzie Newspoint – ten sam cel co Sentione, ale niestety płatne od 99 zł wzwyż.

 


Facebook

  • Jest najpopularniejszym portalem społecznościowym dzisiejszych czasów. Nie może nas tu zabraknąć.
  • Warto zadbać o harmonogram wpisów i przemyśleć jakimi treściami chcemy się dzielić.
  • Twórz treści z myślą o tym, by zjednać sobie fanów.
  • Rozmawiaj! Portal nie służy tylko do komunikacji jednostronnej. Spraw by zaangażować odbiorców.
  • Śledź statystyki. Badaj ile osób odwiedziło Twoją stronę, jaki był współczynnik aktywności pod poszczególnymi postami.
  • Zwróć uwagę na grafiki – to one w największym stopniu przyciągają odbiorców.
  • Promowanie swojej strony na facebooku można rozpocząć już od 1 zł.
  • Nie przesadzaj z promowaniem swoich produktów. Stosuj raczej content marketing – czyli próbuj nawiązać kontakt z odbiorcami, dodaj śmieszny post ipokaż się z jak najlepszej strony.
  • Wskaźniki na facebooku: aktywność, zasięg, liczba interakcji, response rate (czas reakcji).

Twitter

  • Wiadomość publikowana tutaj (tweet) może mieć maksymalnie 140 znaków. To mniej niż SMS, ale wystarczająco by przekazać coś interesującego.
  • W Polsce do głównie domena polityków i dziennikarzy.
  • 56% użytkowników to mężczyźni
  • Najwięcej osób jest w wieku 28-34 lat- 28%
  • 50% użytkowników to osoby powyżej 35 roku życia
  • Używanie # zwiększa zasięg publikowanych tweetów.
  • Tweetdeck – narzędzie umożliwiające śledzenie aktywności na Twitterze.

YouTube

  • Największa grupa odbiorców to 25-34 lat
  • Produkcja kosztuje.
  • Można publikować filmiki dowolnej długości.
  • Obowiązuje tutaj zasada RIE – rozrywka, edukacja, informacja.
  • Treści powinny być szokujące od samego początku oraz zabawne.
  • Przydatnym może okazać się nawiązanie współpracy z innymi youtuberami.
  • Wskaźniki aktywności: ilość obejrzeń, pozytywnych opinii oraz subskrypcji.
  • Najpopularniejsze filmiki : Na czasie

Blog

  • 11 milionów internautów czyta blogi.
  • Największa grupa odbiorców to 18-24 lat.
  • Temat bloga- nie poruszajmy wszystkich tematów, a skupmy się na tym co dla nas najważniejsze.
  • Określ swoją motywację do pisania bloga oraz cel tego przedsięwzięcia.
  • Nie buduj bariery z odbiorcami – pisz językiem swobodnym i dla nich zrozumiałym.
  • Promuj się na wielu platformach, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców
  • Ciekawa strona dla bloggerów: hash.fm.
  • Istnieje wiele konkursów na najlepsze blogi np.” Blog roku”
  • Ranking najlepszych blogów na świecie: Social nation
  • Nie musimy sami tworzyć bloga. Możemy nawiązać współpracę w blogerami, których tematyka jest podobna to naszej firmy.
  • Możliwości współpracy z blogerami:
    -> artykuł sponsorowany- bloger pisze artykuł na zlecenie, który zostaje opublikowany na blogu
    -> cykl artykułów- kilka tekstów poświęconych produktowi danej firmy.
    -> kampania banerowa- reklamy. Coraz rzadziej stosowane, ponieważ „zaśmiecają” blogi
    -> współpraca w mediach społecznościowych- promocja artykułów na portalach społecznościowych blogera
    -> konkursy- najczęściej bloger organizuje u siebie na blogu konkurs we współpracy z marką, która sponsoruje nagrody
    -> udział blogera w innej części kampanii- np. wystąpienie blogera w reklamie produkt
    -> sponsoring bloga- rodzaj dłużej współpracy np. rocznej

Pinterest

  • 90% odbiorców to kobiety
  • Pinterest to wielka tablica inspiracji – począwszy od szycia, przez gotowanie, sposobie na naukę, a skończywszy na architekturze.
  • Możesz przypinać piny na tablicę i wybierać tematy, które Cię interesują.
  • Jeden z lepszych profili ma np. Lidl Polska: pinterest.com/lidlpolska

Instagram

  • Dziś korzysta z niego 400 milionów ludzi
  • Najwięcej osób jest w wieku 18-24 lat
  • Instagram polega na dodawaniu zdjęć i filmików.
  • Wada: brak możliwości linkowania.
  • Badanie popularności oraz statystyki profilu na Instagramie – Iconosquare.
  • Dodawanie # zwiększa grono odbiorców.
  • Instagram to dobre narzędzie, aby pokazać backstage firmy, a przy okazji wzbudzić zaufanie odbiorców.
  • Narzędzie Like2buy umożliwia powiązanie Instagrama ze sklepem internetowym.
  • Narzędzia do stworzenia nieco odmiennych filmików do pobrania na telefon:

–> boomerang (filmik od tyłu)

–> hyperlapse (filmy poklatkowe)

–> layout (kolaże zdjęciowe)


Snapchat

  • Dziś korzysta z niego ponad 100 milionów ludzi
  • Snapchat polega na przesyłaniu 10 sekundowych snapów, które znikają bezpowrotnie.
  • Umożliwia budowanie promocji: „Łap ofertę, bo Ci ucieknie!” oraz nagradzanie aktywnych klientów specjanymi nagrodami
  • Najlepszy portal na dawanie krótkoterminowych kuponów rabatowych.

 

Napisane przy pomocy książki „Twoja firma w social mediach” Marcina Żukowskiego