EFEKTYWNE ŻYCIE #NAWYK

Jeśli wierzysz, że możesz się zmienić – jeśli uczynisz z tego nawyk – zmiana staje się realna. I na tym właśnie polega prawdziwa siła nawyków: wiedza, że twoje nawyki są takie, jakie sobie wybierasz.” Ch. Duhigg „Siła nawyku”

Każdy z nas jest w pewien sposób wypadkową przyzwyczajeń, nawyków i odruchów. Czy przechodząc przez ulicę nie patrzysz najpierw w prawo, potem w lewo, a następnie znów w prawo? I dlaczego Anglicy robią dokładnie to samo, tylko zaczynając od lewej strony? Odpowiedź jest prosta: to głęboko zakorzeniony w nas nawyk. I większość naszego życia składa się właśnie z takich automatycznych odruchów. Niektóre z nich działają na nas destruktywnie, a inne zwiększają naszą efektywność.  Jednak najciekawszy w tym wszystkim jest fakt, że na każdy taki nawyk mamy wpływ. Najważniejsze jednak jest to że budując nowe nawyki i niszcząc te niechciane możemy w znacznym stopniu wpływać na nasze codzienne życie.

TAJEMNICE NAWYKÓW

  • Tak naprawdę to one tworzą naszą CODZIENNOŚĆ. Bierzesz prysznic rano, czy wieczorem? Jesz przy telewizji, czy w towarzystwie rodziny? Prawdopodobnie ponad 40 % decyzji podejmowana jest właśnie dzięki nawykom. To one decydują o tym jak wygląda nasz dzień i jak efektywnie go spędzimy.
  • Nawyki decydują o tym czy OSIĄGAMY NASZE CELE. To zbiór nawyków kształtuje Ciebie jako osobę. To one powodują to kim jesteś oraz  jak się zachowujesz w określonej sytuacji.
  • Nawyki są ZAUTOMATYZOWANE co oznacza tylko tyle, że jak już je wprowadzisz to nawet nie musisz o nich myśleć.
  • Nawyki pomagają wyjść z NAŁOGU. Jeżeli zastąpimy nawyk palenia papierosa za każdym razem gdy wychodzimy na balkon tym, że bierzemy gumę do żucia to jest większe prawdopodobieństwo rzucenia palenia.
  • Możesz być NIEWOLNIKIEM złych nawyków do końca życia i nigdy nie osiągnąć szczęścia, tylko dlatego, że nie zagłębiłeś się w ich analizę.
  • Na szczęście możesz KONTROLOWAĆ swoje nawyki eliminując te które działają destruktywnie, a wprowadzając nowe, które usprawnia i polepszą jakość twojego życia.

 

JAK WPROWADZIĆ NOWE NAWYKI W ŻYCIE?

Zasady są bardzo proste: wystarczy powtarzać daną czynność codziennie, aż do momentu kiedy nie stanie się ona automatyczna. Początkowo będzie to trudne, jednak po dłuższym czasie zaczniesz robić to zupełnie nieświadomie. Jedni przypominają sobie o danych czynnościach poprzez powiadomienia i aplikacje, a inni rozwieszają w całym domu kolorowe karteczki. Znajdź swój sposób!

Oto mój sposób:

 

10 NAWYKÓW, KTÓRE WPROWADZIŁAM W ŻYCIE

  1. GODZINA WSTAWANIA – wiele osób twierdzi, że godzina naszej porannej pobudki jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na resztę naszego dnia. Nie należę do „porannych ptaszków”, dlatego otwarcie przyznaję się, że nawet nie próbowałam wstawać codziennie o godzinie 6:00. Myślę, że nie wpłynęłoby to za dobrze na moje zdrowie psychiczne 😛 Wypróbowałam jednak innego sposobu: wstaję codziennie o tej samej godzinie, dzień w dzień. Po paru tygodniach takiego doświadczenia stwierdzam, że był to bardzo dobry pomysł. Organizm przyzwyczaił się do godziny pobudki i po jakimś czasie sam przypomina się, że pora wstać. Dzięki temu podczas dnia nie czuje się tak bardzo zmęczona i łatwiej jest mi rozplanować każdy dzień.
  2. CZAS SPĘDZONY W TRAMWAJU – w autobusach i tramwajach spędzam średnio 8 godzin tygodniowo. Gdy dodam do tego czas przejścia z przystanku na uczelnię lub do domu itp. to możliwe, że wyjdzie nawet 10 godzin. I zapewne w tym momencie parę osób się nieco zdziwi, ponieważ powiem, że uwielbiam te godziny i wbrew powszechnym przekonaniom lubię czas spędzony w komunikacji miejskiej. Dlaczego? Bo jest to jedyny czas, kiedy mogę w pełni skupić się na słuchaniu podcastów oraz audiobooków, które są niezwykle interesujące. Zapewne gdybym przyszła do domu, to nawet bym ich nie tknęła. Wykorzystaj ten czas na rozwój swoich pasji i pogłębianie wiedzy, zamiast narzekać na tłumy w tramwaju – możliwości jest mnóstwo!
  3. KURSY INTERNETOWE – jak dla mnie idealne narzędzie do nauki i zawsze pozytywny dodatek do swojego CV. Obecnie w internecie znajduje się mnóstwo kursów internetowych, które są niesamowicie obszerną baza wiedzy i pomagają nam rozwijać swoje pasje. Wystarczy tylko zajrzeć! Ja mam w zwyczaju codziennie robić jedną lekcję wybranego kursu. Tylko jedną – dlatego by nie wrzucać sobie na głowę całej wiedzy naraz, lecz powoli ja „konsumować”. Dzięki temu mam poczucie, że codziennie uczę się czegoś nowego. Czasami przez to jeden kurs trwa miesiącami, ale lepiej późno, niż w cale. Jak widać, wystarczy tylko jeden, drobny nawyk.
  4. NAUKA JĘZYKÓW – dokładnie tak samo jak z kursami. Nie uczę się 300 słówek na dzień, by po tygodniu je zapomnieć, lecz uczę się ich powoli, ale systematycznie. Używam do tego aplikacji na telefon: ETUTOR. Nauka nawet 15 słówek dziennie, daje w miesiącu 450 nowych. Na pewno warto!
  5. PLANOWANIE DNIA I TYGODNIA – mówi się, że każda minuta poświęcona na planowanie pozwala zaoszczędzić 10 minut pracy. Może nie w każdym przypadku to działa, ale jest w tym dużo prawdy. Planując każdy dzień z wyprzedzeniem na pewno będziesz w stanie zrobić więcej. Nie zapomnij jednak o zaplanowaniu odpoczynku dla siebie. Więcej o tym nawyku już pisałyśmy w TYM POŚCIE.
  6.  POWRÓT DO DOMU – jeden z najważniejszych nawyków decydujący jak spędzimy resztę naszego dnia. Zastanów się co robisz, gdy przychodzisz do domu? Czy jesz dobry posiłek? A może robisz popcorn i siadasz przed telewizorem? Odrabiasz zadanie domowe, czy dzwonisz do koleżanki? Wypracowanie nawyku „powrót do domu” jest bardzo ważne i zarazem bardzo trudne. Z jednej strony chcemy odpocząć, ale nie raz bywa tak, że zjemy popcorn zamiast obiadu, lub usiądziemy przed telewizorem i zasiedzimy się, aż do północy. Na szczęście masz na to wpływ!
  7. PORZĄDEK – niby łatwe, a takie trudne. Jedni uparcie mówią, że im bałagan nie przeszkadza, inni nie mogą w nim funkcjonować. Myślę, że każdy wie co jest dla niego najlepsze. Jednak ja proponuje wyrobić sobie nawyk, który w znacznym stopniu ułatwia mi funkcjonowanie: a mianowicie sprzątanie dogłębne raz w tygodniu, natomiast codziennie wieczorem „ogarnięcie” pokoju tak by wyglądał bardzo czysto.  To rozwiązanie sprawdza się od wielu lat 🙂
  8. PRÓBOWANIE NOWOŚCI – mój ulubiony nawyk, który wypróbowałam na studiach i jak najbardziej polecam. Najbardziej go widać na uczelni, gdy są tzw. standy  stoiska, gdzie promują się firmy, organizacje, koła naukowe oraz różne wydarzenia. Podchodząc do nich można po pierwsze zebrać  bardzo dużo ciekawych informacji, po drugie zebrać nagrody, a po trzecie odnaleźć pasję, zainteresowania i zainspirować się. Nawyk „nowości” działa nie tylko na uczelni i dotyczy próbowania wszystkich możliwych nowości. Dzięki temu z każdym dniem odkrywamy ciekawe reczy i znajdujemy coś dla siebie.
  9. NAWYK WSTAWANIA – dokładnie tak samo jak powrót do domu, ważne jest to co robisz gdy się budzisz. Oczywiście w większości dotyczy to weekendów, kiedy to możemy czasami „przespać” cały dzień. Gorzej, gdy zdarza nam się to 3 razy w tygodniu. Warto wyrobić sobie nawyk wstawania: to czy jesz śniadanie? To czy sięgasz po telefon? A może siadasz i oglądasz telewizję przez 7 godzin? A może idziesz pobiegać? Wybierz to co dla Ciebie będzie najlepsze i co spowoduje, że będziesz zmotywowany przez cały dzień.
  10. CIĄGŁE WPROWADZANIE I POSZUKIWANIE NOWYCH NAWYKÓW – im więcej świadomych nawyków posiadasz, tym bardziej czujesz, że kontrolujesz swoje życie. Najlepiej, gdy ciągle doskonalisz swoje stare i wprowadzasz nowe nawyki. Sam zobaczysz jak niezwykła to jest siła!

 

APLIKACJE Z KTÓRYCH KORZYSTAM, ABY WPROWADZAĆ NOWE NAWYKI

Aplikacja „śledzenie nawyków” umożliwia  tworzenie i zapisywanie nowych nawyków, które chcemy wprowadzić. Dzięki temu, że codziennie zaglądamy do nich  w telefonie to mamy większą motywację do zmiany. Aplikacja umożliwia również procentowy podgląd naszych efektów.

 

ŚLEDZENIE NAWYKÓW

 

 

 

Moje nawyki w aplikacji:

 

Aplikacja „Fabulous” jest niestety anglojęzyczna, aczkolwiek każdy z niej może korzystać. Aplikacja sama ustala nam nawyki, które spowodują, że będziemy mieli więcej energii. Podzielona jest na kilka części: więcej energii, lepszy sen, lepsza koncentracja, zdrowsze jedzenie. Dzięki stopniowemu wprowadzaniu malutkich nawyków, juz po niedługim czasie zobaczymy efekty.

 

FABULOUS

 

 

Więcej informacji o nawykach w książce, którą serdecznie polecam: „Siła nawyku”.

 

A TY jakie masz sposoby na wprowadzanie nawyków?

 

M.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *