20 wskazówek jak zarządzać czasem

Czy chciałbyś żeby twój dzień miał 26 godzin?
Oznaczałoby to, że w tygodniu dostaniesz 14 dodatkowych godzin, które możesz wykorzystać na co tylko chcesz…

1.Wykorzystaj czas który spędzasz na dojazdach-przeciętny człowiek traci na drogę do szkoły/pracy w ciągu roku ponad 500 godzin. Tyle samo czasu potrzebujemy na studiowanie około dwóch semestrów na uczelni. Co jeśli wykorzystalibyśmy ten czas na własny rozwój i udoskonalanie siebie samych? Wyobraź sobie, że zamiast patrzeć przez okno możesz codziennie zrobić jeden krok w stronę lepszej przyszłości lub rozwijania swojej pasji…

2.Zastanów się na co chcesz wykorzystać zaoszczędzony czas– Co jest Twoim hobby? Czego chciałbyś się nauczyć? O czym długo marzysz?

3.Pracuj w najbardziej efektywnym dla siebie momencie- niektórzy z nas są rannymi ptaszkami, inni wolą pracować w nocy. Musisz w sobie odkryć, który czas jest dla Ciebie najbardziej wydajny i wykorzystać go w jak najlepszy sposób.

4. Spisuj codziennie listę zadań na kolejny dzień– wtedy dokładnie wiesz do czego dążysz i masz pewność, że niczego nie zapomnisz. Ważne, żebyś miał ją cały czas obok siebie, kontrolował na bieżąco postępy.

5.Planuj następny dzień już wieczorem– Twój mózg podczas snu pracuje i przetwarza listę zadań, a Ty budzisz z gotowymi pomysłami do działania.

6.Ustal priorytety na każdy dzień– dobrym sposobem jest określanie ważności zadań za pomocą liter ABCDE. Powinniśmy rozpocząć swój dzień od najcięższego i najbardziej pilnego zadania A, wtedy wiemy, że najgorsze za nami, a jeśli zabraknie nam czasu to tylko na pierdoły.

7.Zastąp stare (bezużyteczne) nawyki na nowe – po 21 dniach przyzwyczajamy się do danej czynności i wykonujemy ją już automatycznie. Wystarczy zmotywować się do pracy przez pierwsze kilka dni, a nowy nawyk wejdzie do naszej podświadomości i nie będzie stanowił już problemu

8.Skup się na jednej rzeczy– lepiej zająć się jednym zadaniem, poświęcić całą uwagę na jeden problem, niż balansować i tracić energię na rozpoczęcie nowych. Udowodniono, że ponowne skupienie się nad tematem, zabiera nam więcej energii, niż praca nad nim.

9.Walcz ze zjadaczami czasu– nie daj się rozproszyć przez czynniki zewnętrzne, wykonując zadanie wycisz lub wyłącz telefon jeśli wiesz, że Cb rozprasza; nie włączaj innych stron internetowych.

10.Zaplanuj bloki czasowe– określ orientacyjny czas na poszczególne czynności, ułatwi to Tobie efektywną pracę i będzie zapobiegać rozwlekaniu tematu w nieskończoność. Zaplanuj także przerwy i określ ile będą trwały.

11.Naucz się szybkiego czytania– pozwoli Ci przyswoić więcej wiedzy w krótszym czasie.

12.Zorganizuj swoje miejsce pracy- przygotuj wszystkie potrzebne materiały, żeby nie rozpraszać się szukaniem ich; zrób porządek w miejscy gdzie będziesz pracować, aby Twój wzrok nie koncentrował się na bałaganie.

13.Zainwestuj w rozwój osobisty– da Ci to motywację i podwyższy Twoją samoocenę.

14. Nie odkładaj na potem– wykonaj rzeczy które możesz zrobić od razu, przez to nie dołożysz sobie nowych obowiązków.

15.Poćwiartuj swojego słonia-każde większe zadanie podziel na mniejsze podzadania, przez to zobaczysz nieustanne efekty swojej pracy i utrzymasz wysoki poziom energii do końca zadania.

16. Świętuj sukcesy – nagradzaj siebie za swoje postępy.

17.Naucz się odmawiać – czasem ludzie proszą nas o przysługę, kiedy sami mogą to osiągną szybciej i poradzić sobie bez nas z tym problemem. W sytuacjach, kiedy nie jesteśmy koniecznie nauczmy się mówić delikatnie NIE.

18. Określ wartość swojego czasu– nierzadko spotykamy się z sytuacją kiedy musimy podjąć decyzję i wybrać co się bardziej opłaca.

19. Określ swój sposób na motywacje-przyklejane karteczki, przypomnienia w telefonie, napisy na lustrze, zdjęcia na lodówce… wybierz swój własny sposób.

20. Określ swoje cele -więcej tutaj

Nasze praktyczne zastosowania:

Marta:

  • podczas jazdy samochodem, zamiast słuchać muzyki to ściągam sobie książki, słucham angielskiego
  • mam jasno sprecyzowane cele życiowe na korkowej tablicy, jak coś zrobię to zmieniam na kolor zielony
  • moje świętowanie sukcesów to dobra kawa

Ania:

  • Słucham podcastów podczas drogi na studia (w niektóre dni jestem w stanie przesłuchać nawet 2-3 godziny); aktualnie słucham nagrań ze strony http://jakoszczedzacpieniadze.pl/podcast
  • Spisuję check-listę na każdy dzień, zadania na tydzień, miesiąc – mam je zawsze przy sobie, żeby wiedzieć co jeszcze muszę zrobić danego dnia, skreślam wykonane zadanie od razu
  • Przed pójściem spać określam dokładny plan na następny dzień; w weekend staram się zaplanować już poglądową rozpiskę na nowy tydzień
  • Używam głównie notatnika, w którym sama tworzę tabele i kalendarz.
  • Plan dnia mam na osobnej kartce, żeby mieć dużo miejsca na notatki
  • Określam dokładne bloki czasowe: co i kiedy dokładnie będę robić
  • Mam w pokoju tablicę motywacyjną, która przypomina mi co jest moimi priorytetami
  • Staram się mieć zawsze przy sobie jakąś książkę.

One thought on “20 wskazówek jak zarządzać czasem

  1. Hej, co do podcastów mogłabyś wymienić, gdzie jeszcze słuchasz i wymienić jakieś bardziej interesujące?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *